De Haardstee en corona, hoe gaan wij hiermee om?

Datum: 06/04/2020
De Haardstee en corona, hoe gaan wij hiermee om?

“We zijn een kleine organisatie die zich (blijkt) in tijden van nood groot maakt. Daar ben ik trots op. In hoe we met elkaar alle veranderingen die in korte tijd moeten gebeuren, neerzetten.

Onze directeur heeft (samen met het MT) gelijk de toon gezet op de zondag na het praatje van de minister president. Iedereen kreeg een mail waarin de belangrijkste punten uiteen werden gezet: onder andere dat de medewerkers van ambulant en dagbesteding worden ingezet bij de woonlocaties. Door deze actie is er gelijk ruimte gemaakt om menskracht in te zetten op de plekken waar dit nodig is. Buiten het duidelijk maken van maatregelen, is de toon waarin de volgende berichten vanuit het MT komen helder: we moeten veel, maar er is ook veel begrip voor het individu, voor degenen die het spannend vinden of die het thuis niet kunnen rond krijgen. Bij alle maatregelen gaat De Haardstee uit van de uitgangspunten van het RIVM.

Nu, ruim twee weken verder, is de optimistische cultuur van De Haardstee goed zichtbaar in de acties die de verschillende teams hebben ondernomen.
- Teams hebben extra materialen aangeschaft zodat bewoners op een andere manier uitgedaagd kunnen blijven worden (hobby materialen, puzzels, spelletjes).
- Teams passen diensttijden aan om piekmomenten goed te kunnen bezetten.
- Medewerkers die thuis moeten blijven, bestellen de boodschappen voor de locaties of beeldbellen met cliënten voor een praatje.
- Kleinere teams maken zelf schoon met cliënten als onderdeel van de dagstructuur; hierdoor kan de schoonmaak ingezet worden op locaties waar het harder nodig is.
- Medewerkers die handig zijn met naald en draad naaien mondkapjes voor degenen die daar behoefte aan hebben.
- Medewerkers van ambulant en dagbesteding zetten zich in voor zowel de verschillende locaties, en onderhouden ook telefonisch contact met hun ambulante cliënten.
- Dagbesteding maakt pakketten met creatieve spullen zodat alle cliënten wat moois kunnen maken voor de mensen in verzorgingstehuizen. Ze brengen de pakketten en halen het eindresultaat ook op.

Wat verder goed zichtbaar is, is dat het hele proces rondom het tegenhouden van het coronavirus voor veel cliënten moeilijk te begrijpen is. Het is voor ons al bijna niet te bevatten, dus laat staan voor hen. De reacties van cliënten zijn heel wisselend. Een aantal is heel erg boos, ze zijn het niet eens met de maatregelen, anderen willen zich wel aan de nieuwe afspraken houden, maar kunnen dit nog niet omdat het zo nieuw is. Zo zijn er nog meer variaties op veranderend gedrag van de cliënten in deze voor iedereen onrustige tijd. De creativiteit, inleving en doorzettingsvermogen die dit van iedereen vraagt is groot. Daarom ook applaus en respect voor alle medewerkers van De Haardstee die hier elke dag met geduld en respect mee omgaan!”

Ellemieke,
Teamcoach bij De Haardstee